جستجو
  • فروشگاه
  • تماس‌با‌ما
  • دمومحصولات
  • سوالات‌متداول
× Send

بررسی 10 مورد از انواع بانک‌های اطلاعاتی

انواع بانک‌های اطلاعاتی بخش مهمی از زندگی مدرن هستند. بدون آن ها، بیشتر توابع کامپیوتر وجود نخواهد داشت. اگر جزو افرادی هستید که چه به عنوان یک فرد چه برای شغل خود، به ذخیره سازی اطلاعات در رایانه، متکی هستید مهم است که انواع مختلف پایگاه‌های داده موجود و نحوه استفاده از آن‌ها را بدانید. در این مقاله، ما درباره چیستی بانک‌های اطلاعاتی، از جمله رایج‌ترین انواع بانک‌های اطلاعاتی که احتمالاً با آن‌ها برخورد می‌کنید، صحبت می‌کنیم.
بررسی 10 مورد از انواع بانک‌های اطلاعاتی

آنچه در این مقاله میخوانید :

انواع بانک‌های اطلاعاتی بخش مهمی از زندگی مدرن هستند. بدون آن ها، بیشتر توابع کامپیوتر وجود نخواهد داشت. اگر جزو افرادی هستید که چه به عنوان یک فرد چه برای شغل خود، به ذخیره سازی اطلاعات در رایانه، متکی هستید مهم است که انواع مختلف پایگاه‌های داده موجود و نحوه استفاده از آن‌ها را بدانید. در این مقاله، ما درباره چیستی بانک‌های اطلاعاتی، از جمله رایج‌ترین انواع بانک‌های اطلاعاتی که احتمالاً با آن‌ها برخورد می‌کنید، صحبت می‌کنیم.

مطالعه بیشتر: حکمرانی داده در سازمان به چه معناست ؟

 بانک‌های اطلاعاتی چیست؟

حکمرانی داده
بانک‌های اطلاعاتی مجموعه‌ای از اطلاعات ذخیره شده در کامپیوتر است. پایگاه‌های داده برای همه چیز از ذخیره تصاویر در رایانه شما تا خرید آنلاین اقلام و تجزیه و تحلیل بازار سهام استفاده می‌شود. بانک‌های اطلاعاتی به رایانه‌ها اجازه می‌دهد تا اطلاعات ضروری را به روشی سازمان یافته و به راحتی قابل جستجو ذخیره کنند.

همانطور که فناوری بانک‌های اطلاعاتی در طول سال‌ها بهتر شده است، انواع بانک‌های اطلاعاتی مختلف هم بهبود یافته است. در حال حاضر انواع مختلفی از بانک‌های اطلاعاتی وجود دارد که هر کدام نقاط قوت و ضعف را بر اساس نحوه طراحی خود دارند. به ویژه برای کسب و کارها مهم است که انواع مختلف پایگاه‌های داده را درک کنند تا مطمئن شوند کارآمدترین راه اندازی را دارند، با این حال، برخی از افراد ممکن است نیاز به یادگیری این موضوع داشته باشند.

 چه نوع اطلاعاتی در یک بانک اطلاعاتی ذخیره می‌شود؟

بانک‌های اطلاعاتی در اکثر برنامه‌های مدرن استفاده می‌شود، از جمله روی تلفن، رایانه یا اینترنت شما می‌باشد. بانک‌های اطلاعاتی بسیاری از داده‌‌هایی را که یک برنامه برای عملکرد نیاز دارد ذخیره و آن‌ها را سازماندهی کرده و در دسترس کاربران قرار می‌دهند.
به عنوان مثال اگر در حال ساخت یک برنامه تجارت الکترونیکی بودید، برخی از اطلاعات ذخیره شده در بانک اطلاعاتی شما ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • داده‌‌های مشتری، مانند نام ‌های کاربری، آدرس ‌های ایمیل و تنظیمات برگزیده.
  • داده ‌های کسب‌ و کار، مانند رنگ ‌های محصول، قیمت‌‌ها و رتبه‌بندی ‌ها.
  • داده ‌های رابطه، مانند مکان ‌های فروشگاه ‌ها با یک محصول خاص در انبار.

 انواع بانک‌های اطلاعاتی

علم داده
در بسیاری از موارد، افراد متوجه می‌شوند که برای کارهای مختلف به انواع بانک‌های اطلاعاتی مختلف نیاز دارند. در زیر برخی از انواع رایج این نوع بانک‌ها آورده شده است:

  • بانک اطلاعاتی متمرکز
  • بانک اطلاعاتی ابری
  • بانک اطلاعاتی تجاری
  • بانک اطلاعاتی توزیع شده
  • بانک اطلاعاتی کاربر نهایی
  • بانک اطلاعاتی نمودار
  • بانک اطلاعاتی NoSQL
  • بانک اطلاعاتی منبع باز
  • بانک اطلاعاتی عملیاتی
  • بانک اطلاعاتی شخصی

مطالعه بیشتر: داشبورد مدیریتی چیست؟

بانک اطلاعاتی متمرکز

یکی از انواع بانک‌های اطلاعاتی می‌توان به پایگاه اطلاعاتی متمرکز اشاره کرد. این نوع پایگاهی است که به طور کامل در یک مکان واحد عمل می‌کند. بانک داده‌های متمرکز معمولاً توسط سازمان‌های بزرگ‌تر مانند یک کسب و کار یا دانشگاه استفاده می‌شود. این نوع بانک اطلاعاتی بر روی یک کامپیوتر مرکزی یا سیستم پایگاه داده قرار دارد که آن را اجرا و نگهداری می‌کند. کاربران می‌توانند از طریق یک شبکه کامپیوتری به پایگاه داده دسترسی داشته باشند.

بانک اطلاعاتی ابری

داده کاوی
پایگاه داده ابری یکی از انواع بانک‌های اطلاعاتی است که از طریق اینترنت اجرا می‌شود. داده‌ها در هارد دیسک یا سرور محلی ذخیره می‌شوند، اما اطلاعات به صورت آنلاین در دسترس هستند. نحوه کار این پایگاه به این صورت است که دسترسی به فایل‌های خود را تا زمانی که به اینترنت متصل هستید از هر جایی برای شما آسان می‌کند. برای استفاده از یک پایگاه داده ابری، کاربران می‌توانند خودشان یک پایگاه داده بسازند یا برای آن سرویسی بپردازند تا داده‌های خود را بر روی آن‌ها ذخیره کند. رمزگذاری بخشی ضروری از هر پایگاه داده ابری است، زیرا تمام اطلاعات باید هنگام انتقال آنلاین محافظت شوند.

مطالعه بیشتر: داده کاوی به چه معناست ؟

بانک اطلاعاتی تجاری

یکی از انواع بانک‌های اطلاعاتی پایگاه داده تجاری است. بانک اطلاعاتی تجاری هر پایگاه داده‌ای است که توسط یک تجارت تجاری طراحی شده باشد. کسب ‌و کارها پایگاه ‌های اطلاعاتی غنی از ویژگی ‌ها را توسعه می‌دهند و سپس به مشتریان خود می‌فروشند. پایگاه‌های داده تجاری می‌توانند از نظر ترکیب یا فناوری که استفاده می‌کنند متفاوت باشند. ویژگی تعیین کننده پایگاه‌های داده تجاری این است که بر خلاف پایگاه‌های داده منبع باز، کاربران برای استفاده از آن‌ها هزینه پرداخت می‌کنند.

بانک اطلاعاتی توزیع شده

بانک اطلاعاتی توزیع شده، یکی از انواع بانک‌های اطلاعاتی است که در چندین دستگاه پخش شده است. به ‌جای ذخیره ‌سازی تمام اطلاعات در یک دستگاه، مانند سایر پایگاه‌های داده موجود در این فهرست، پایگاه‌های داده توزیع‌شده در چندین دستگاه مانند رایانه‌های مختلف در یک مکان یا در سراسر یک شبکه کار خواهند کرد. مزایای پایگاه داده توزیع شده شامل افزایش سرعت، قابلیت اطمینان بهتر و سهولت گسترش است.

بانک اطلاعاتی کاربر نهایی

کاربر نهایی اصطلاحی است که در توسعه محصول استفاده می‌شود و به شخصی اطلاق می‌شود که از محصول استفاده می‌کند. بنابراین، بانک اطلاعاتی کاربر نهایی، پایگاه داده‌ای است که عمدتاً توسط یک شخص استفاده می‌شود. یک مثال خوب از این نوع پایگاه داده، صفحه گسترده‌ای است که در رایانه محلی شما ذخیره شده است.

بانک اطلاعاتی نمودار

یکی دیگر از انواع بانک‌های اطلاعاتی، پایگاه داده‌های گراف می‌باشد. پایگاه‌هایی هستند که به طور مساوی بر روی داده‌ها و ارتباطات بین آن‌ها تمرکز می‌کنند. در این پایگاه داده، داده‌ها به مدل‌های از پیش تعریف شده محدود نمی‌شوند. بسیاری از پایگاه ‌های داده دیگر می‌توانند هنگام جست و جو، ارتباط بین داده‌ها را پیدا کنند. در این پایگاه داده گراف، اتصالات در داخل پایگاه داده درست در کنار داده‌های اصلی ذخیره می‌شوند. هنگامی که هدف اصلی شما مدیریت ارتباطات بین داده‌های شما باشد، باعث می‌شود پایگاه داده کارآمدتر و سریعتر باشد.

مطالعه بیشتر: مزایا تصمیم گیری داده محور در سازمان

بانک اطلاعاتی NoSQL

بانک اطلاعاتی NoSQL دارای سلسله مراتبی شبیه به سیستم پوشه فایل است و داده‌های درون آن ساختاریافته یا غیر رابطه‌ای هستند. این فقدان ساختار به آن‌ها اجازه می‌دهد تا حجم بیشتری از داده‌ها را با سرعت پردازش کنند و گسترش آن را در آینده آسان‌تر کند. رایانش ابری به طور منظم از پایگاه‌های داده NoSQL استفاده می‌کند.

بانک اطلاعاتی منبع باز

پایگاه داده منبع باز از دیگر انواع بانک‌های اطلاعاتی است که برای استفاده عموم به صورت رایگان طراحی شده است. برخلاف بانک‌های اطلاعاتی تجاری، کاربران می‌توانند بدون پرداخت هزینه، پایگاه ‌های داده منبع باز را دانلود یا ثبت‌نام کنند. اصطلاح “منبع باز” به برنامه‌ای اطلاق می‌شود که در آن کاربران می‌توانند نحوه نگارش و ساخت آن را ببینند و آزادند تا تغییرات خود را در برنامه ایجاد کنند. پایگاه داده‌های منبع باز معمولاً بسیار ارزان‌تر از پایگاه‌های داده تجاری هستند، اما می‌توانند برخی از ویژگی‌های پیشرفته‌تر موجود در پایگاه‌های داده تجاری را نیز نداشته باشند.

بانک‌های اطلاعاتی عملیاتی

هدف بانک‌های اطلاعاتی عملیاتی این است که به کاربران اجازه دهد داده‌ها را در زمان واقعی تغییر دهند. پایگاه داده‌های عملیاتی که یکی از انواع بانک‌های اطلاعاتی است در تجزیه و تحلیل کسب و کار و انبار داده‌ها بسیار مهم هستند. بسته به نیاز می‌توان آن‌ها را به عنوان پایگاه داده رابطه‌ای یا NoSQL راه اندازی کرد. پایگاه‌های داده مرسوم به پردازش دسته‌ای متکی هستند، جایی که دستورات به صورت گروهی انجام می‌شوند. از سوی دیگر پایگاه‌های داده عملیاتی به شما امکان می‌دهند هر لحظه داده‌ها را اضافه، ویرایش و حذف کنید.

برای مطالعه بیشتر: هوش تجاری چیست؟

بانک اطلاعاتی شخصی

بانک اطلاعاتی شخصی به پایگاه داده‌ای گفته می‌شود که برای یک فرد مجرد طراحی شده است. معمولاً در رایانه شخصی ذخیره می‌شود و طراحی بسیار ساده‌ای دارد که فقط از چند جدول تشکیل شده است. پایگاه داده‌های شخصی معمولاً برای عملیات پیچیده، حجم زیاد داده یا عملیات تجاری مناسب نیستند.

مقالات پیشنهادی برای مطالعه بیشتر

بهینه سازی عملکرد پایگاه داده به مدیران پایگاه داده اجازه می‌دهد تا منابع سیستم را برای بهبود عملکرد پایدار افزایش دهند. پایگاه داده‌ها هسته اصلی هر برنامه تجاری هستند و وظیفه جمع آوری، ذخیره و بازیابی حجم زیادی از داده‌ها را بر عهده دارند. این مجموعه متمرکز از داده‌ها برای عملیات سازمان حیاتی است، زیرا اطلاعات ضروری را انتقال داده و فرآیندهای مهم تجاری را تسهیل می‌کند. به همین دلیل، مکان یابی مشکلات پایگاه داده و حل به موقع آن‌ها برای بهبود عملکرد پایگاه داده، اطمینان حاصل می‌کند که پایگاه داده‌های شما در اوج کارایی کار می‌کنند و اختلالات تجاری به حداقل می‌رسد.
روند علم داده(data sience trend) با ظهور فناوری‌های جدید به چه سمتی است؟ فناوری‌های جدید باعث بهره وری بیشتر شرکت‌ها و بهبود بازده سرمایه گذاری آن‌ها می‌شود. روندهای امروزی شامل تجزیه و تحلیل داده، هوش مصنوعی، کلان داده و علم داده است. سازمان ‌های تجاری مدل ‌های مبتنی بر داده را برای ساده‌سازی فرآیندهای خود و تصمیم‌گیری بر اساس بینش‌های حاصل از تجزیه و تحلیل داده‌ها اتخاذ می‌کنند.
مشاهده پذیری داده‌ها بر مدیریت سلامت داده‌های شما تمرکز دارد، که بسیار بیشتر از نظارت بر آن است. سازمان‌ها برای عملیات‌های روزمره و تصمیم‌گیری به داده‌های خود بسیار وابسته‌تر شده‌اند و اطمینان از جریان به موقع و با کیفیت داده‌ها بسیار مهم است و از آنجایی که داده‌های بیشتری در یک سازمان جابجا می‌شود، اغلب برای تجزیه و تحلیل، گذرگاه انتقال داده شاهراه اصلی داده‌های شما هستند. مشاهده پذیری داده‌ها به شما کمک می‌کند تا مطمئن شوید که یک جریان قابل اعتماد و موثر داده دارید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از آخرین اخبار و اطلاعات یسناپارس مطلع شوید!

پیمایش به بالا
به بالای صفحه بردن