جستجو
  • فروشگاه
  • تماس‌با‌ما
  • دمومحصولات
  • سوالات‌متداول
× Send

34 آمار مدیریت پروژه که آینده مدیریت پروژه را پیش بینی می کند

آینده مدیریت پروژه با بینش هایی از آمار، نظرسنجی ها و داده های مدیریت پروژه مورد توجه قرار می گیرد و مدیران پروژه را قادر می سازد از این اطلاعات برای ایجاد مسیر خود در محیط کاری در حال تغییر استفاده کنند.
مدیریت پروزه

آنچه در این مقاله میخوانید :

نیروی کار و روش کار در حال تغییر است – آینده مدیریت پروژه چه خواهد بود؟

تغییرات مخرب توسط کارشناسان در همه جا مشاهده شده است (و هیچ توضیحی کم نیست): فناوری جدید و هوش مصنوعی، تغییر نگرش نسبت به کار در میان نسل‌های جوان، تغییرات آب و هوا، و موارد دیگر. آنها بر نحوه کار مدیران پروژه تأثیر می گذارند و بر آینده مدیریت پروژه تأثیر می گذارند.

مردم چگونه خود را با این تحولات وفق می دهند؟

86٪ از کارگران فکر می کنند که باید روش یادگیری خود را اصلاح کنند، 84٪ معتقدند که باید راه های جدیدی برای افزایش بهره وری در میان نیروی کار خود بیابند، و 80٪ نگران نحوه آموزش و توسعه رهبران در شرکت خود هستند (Deloitte, 2019)

برای مدیران پروژه، این به معنای انطباق با روش‌های جدید یادگیری، تکمیل مدیریت پروژه و رهبری تیم‌های خود به روش‌های جدید و نوآورانه است. مدیران پروژه باید ماهیت در حال تغییر کار و نحوه تنظیم را در نظر بگیرند تا اطمینان حاصل کنند که با آینده مدیریت پروژه تکامل می یابند. آمار مدیریت پروژه در این مقاله به مدیران پروژه کمک می کند تا تصمیمات سختی بگیرند تا پروژه ها را در مسیر خود نگه دارند و ذینفعان را راضی نگه دارند

آمار در مورد آینده مدیریت پروژه

آینده مدیریت پروژه با بینش هایی از آمار، نظرسنجی ها و داده های مدیریت پروژه مورد توجه قرار می گیرد و مدیران پروژه را قادر می سازد از این اطلاعات برای ایجاد مسیر خود در محیط کاری در حال تغییر استفاده کنند.

  • در 7 سال آینده، نیاز بسیار بیشتری به کارکنان در پست‌ها و نقش‌های مدیریت پروژه وجود خواهد داشت – به میزان 87.7 میلیون کارمند (PMI، 2017). با نقش‌های بیشتر، هم در مدیریت پروژه و هم در تیم‌های پروژه، شرکت‌ها و مدیران پروژه باید به دنبال مکان‌های جدیدی برای کارگران ماهر باشند.
  • در سال 2019، 33 درصد از شرکت ها از فریلنسرها یا راه حل های جایگزین برای پروژه های فناوری اطلاعات استفاده می کردند (Deloitte, 2019). این روند با نیاز به استعدادهای بیشتر و افزایش رقابت برای افراد ماهر و واجد شرایط ادامه خواهد یافت.

مدیریت پروژه

آمار در مورد هدف پروژه ها در سازمان ها

تعداد و دامنه پروژه ها در همه سازمان ها در حال افزایش است – 35٪ 50 پروژه یا بیشتر را در سال 2018 به پایان رسانده اند (IPMA، 2019). انتظار می رود که این تعداد همچنان در حال افزایش باشد، زیرا انواع پروژه ها و نتایج کسب و کار محور بیشتری مورد انتظار است.

24 درصد از سازمان ها پروژه هایی را برای ایجاد یا به روز رسانی زیرساخت ها شروع می کنند، 19 درصد برای ایجاد تحولات استراتژیک در سازمان خود و 13 درصد برای افزایش سود این کار را انجام می دهند (IPMA، 2019). از آنجایی که نیاز به پروژه های جدید همراه با فناوری های جدید افزایش می یابد، آینده مدیریت پروژه شاهد انواع پروژه های جدید با محوریت فناوری جدید خواهد بود.

مدیریت پروژه، روند صعودی

طبق گفته مجمع جهانی اقتصاد (WEF)، یکی از روندهای آینده کاری که بر توسعه آینده مدیریت پروژه تأثیر می گذارد، افزایش آموزش در سراسر جهان است (WEF، 2018).

  • 74٪ از پاسخ دهندگان در یک نظرسنجی خاطرنشان کردند که مهارت های مدیریت پروژه با پیشرفت زمینه اهمیت بیشتری پیدا می کند (IPMA، 2019). آینده مدیریت پروژه در تقویت مهارت های مدیریت پروژه و آموزش بیشتر برای تکمیل پروژه های موفق تر و همگام شدن با منحنی یادگیری نهفته است.

یکی دیگر از روندهای WEF افزایش داده های بزرگ است.

  • بر اساس گزارش WEF، 85 درصد از پاسخ دهندگان انتظار دارند استفاده از داده های بزرگ و تجزیه و تحلیل را بیشتر کنند (WEF، 2018). مدیران پروژه باید بدانند که چگونه داده ها را مدیریت کرده و از آنها برای اطمینان از برآورده شدن نیازهای ذینفعان و مخاطبان استفاده کنند و در آینده مدیریت پروژه به این امر ادامه دهند.

WEF همچنین پیش بینی می کند که کشورهای در حال توسعه به رشد اقتصاد خود ادامه خواهند داد.

  • در مطالعه‌ای بر روی 11 کشور از طیفی از سطوح توسعه اقتصادی، انتظار می‌رود رشد کل مشاغل در نقش‌های پروژه محور تا سال 2027 به طور کلی 33 درصد باشد (PMI، 2017). این امر دامنه آینده مدیریت پروژه را گسترش می دهد – بسیاری از صنایع و مکان های جهانی را در بر می گیرد، بنابراین انتخاب جایگاهی برای تخصص در آن اهمیت بیشتری پیدا می کند.

یکی دیگر از روندهای WEF، فناوری های جدیدتر از جمله هوش مصنوعی و فناوری ابری است.

پیشنهاد خواندنی: طراحی سیستم مدیریت پروژه
  • طبق یک مطالعه، 61٪ از پاسخ دهندگان معتقدند که وظایف و نقش هایی که مدیران پروژه به عهده خواهند گرفت افزایش می یابد (ولینگتون، 2019). علاوه بر پذیرش فناوری‌های هوش مصنوعی و ابری، آینده مدیریت پروژه شاهد پیشروی مدیران پروژه در پروژه‌های بیشتری در توسعه فناوری‌های هوش مصنوعی و ابری خواهد بود.

مدیریت پروژه، روند نزولی

برخی از روندهای منفی وجود دارد که مدیران پروژه نیز باید از آنها آگاه باشند. یکی از مهم‌ترین مواردی که ما متوجه شده‌ایم که می‌تواند مانع رشد کسب‌وکار شود، کمبود افراد با استعداد و واجد شرایط در جایی است که به آنها نیاز است.

  • یک برآورد بیان می کند که این کمبود استعداد می تواند معادل زیان 207.9 میلیارد دلاری در 11 کشور از جمله ایالات متحده آمریکا، کانادا و بریتانیا باشد (PMI، 2017). بدتر از آن، 54 درصد از کارکنان واجد شرایط با مهارت های مناسب نیاز به آموزش و آموزش دارند ارتقاء مهارت تا سال 2022 (WEF، 2018). فقدان مهارت می‌تواند فاجعه‌بار باشد، مگر اینکه شرکت‌ها روی آموزش و استخدام برای تیم‌های پروژه خود سرمایه‌گذاری کنند.

مدیریت پروژه

فناوری مدیریت پروژه

بیایید کمی عمیق تر به فناوری جدید و آنچه که آمار مدیریت پروژه در مورد اینکه چگونه می تواند بر آینده مدیریت پروژه تأثیر بگذارد، بپردازیم.

  • 41 درصد از شرکت ها از نوعی اتوماسیون به طور جامع استفاده می کنند (Deloitte, 2019). مدیران پروژه باید در اتوماسیون برای مواردی مانند یادآوری ایمیل در مورد جلسات آینده یا اعلان‌های مربوط به ضرب‌الاجل‌ها به خوبی آشنا باشند.
  • شرکت ها مطمئن هستند که استفاده از فناوری جدید در آینده مدیریت پروژه افزایش خواهد یافت – 64٪ فکر می کنند که از روباتیک بیشتر استفاده می شود و 81٪ فکر می کنند که هوش مصنوعی بیشتر استفاده خواهد شد (Deloitte, 2019).

این افزایش فناوری باعث افزایش آموزش های مرتبط می شود که برای یک شرکت تعهد قابل توجهی است. با این حال، شرکت ها عاقلانه در حال انجام یا آماده سازی این سرمایه گذاری هستند.

  • 84٪ از پاسخ دهندگان در یک نظرسنجی که موافق بودند فناوری جدید به آموزش بیشتری نیاز دارد، همچنین اظهار داشتند که در حال برنامه ریزی برای افزایش تامین مالی برای آموزش هستند (Deloitte, 2019).

با این حال، هر سازمانی مایل به انجام این کار نیست.

  • در سراسر جهان، تنها 8 درصد از پاسخ دهندگان در یک نظرسنجی از هوش مصنوعی در پروژه های خود استفاده می کنند (IPMA، 2019). بسیاری از شرکت ها از مزایایی که هوش مصنوعی می تواند ارائه دهد استفاده نمی کنند.
  • علاوه بر این، 56٪ از شرکت ها در یک مطالعه اظهار داشتند که راهی برای مشاهده KPI و تجزیه و تحلیل پروژه در زمان واقعی ندارند و 43٪ یک روز یا بیشتر را صرف ایجاد گزارش های پروژه به صورت دستی کرده اند (ولینگتون، 2019). عدم دسترسی به تجزیه و تحلیل می تواند برای یک پروژه فاجعه آمیز باشد، زیرا اندازه گیری موفقیت یک پروژه غیرممکن می شود.

با این حال، ممکن است دلیل خوبی برای این بی میلی وجود داشته باشد.

  • تقریباً 50 درصد از سازمان‌ها نگران این هستند که تا سال 2022، اتوماسیون تعداد کارکنان آنها را کاهش دهد، اما 38 درصد از شرکت‌ها انتظار دارند با کارمندان بیشتری در نقش‌هایی که برای افزایش بهره‌وری طراحی شده‌اند، توسعه پیدا کنند (WEF، 2018).

فن‌آوری‌های جدید اینجا هستند تا بمانند و آینده مدیریت پروژه را تحت تأثیر قرار خواهند داد. چه در مورد آینده هوش مصنوعی در مدیریت پروژه نگران باشید یا هیجان زده باشید، باید خود را آماده کنید.

رویکرد مدیریت پروژه

مدیریت پروژه مستلزم سازگاری دائمی است و آینده مدیریت پروژه در همین راستا ادامه دارد. برای مدیران پروژه، این به معنای ایجاد مهارت‌های خود در اولویت‌بندی، مدیریت زمان، و چابک ماندن است – هم در مفهوم مهارت نرم و هم در مفهوم روش‌شناسی پروژه. روند در رویکردهای چابک نشان می دهد که اینجاست که بماند.

    • 47 درصد از شرکت ها از رویکردهای چابک در فرآیند پروژه خود استفاده می کنند (IPMA، 2019). و کار می کند – آنها می بینند که پروژه های بیشتری تکمیل شده است، و بیشتر به موقع و پروژه های بودجه.
    • 95٪ از شرکت ها حداقل برخی از پروژه ها را با استفاده از رویکرد مدیریت پروژه چابک با موفقیت به پایان رسانده اند (CollabNet VersionOne، 2019).
    • یک مزیت غیرمنتظره نیز وجود دارد. 64٪ از شرکت ها خاطرنشان کردند که چابکی روحیه کلی تیم را بهبود می بخشد (CollabNet VersionOne، 2019).

رویکردهای مدیریت پروژه چگونه تغییر می کند؟

راه‌های جدید تعریف موفقیت یکی از راه‌های تغییر رویکردها در آینده مدیریت پروژه است.

      • در سال 2019، 59 درصد از شرکت‌ها معیارهای موفقیت را برای پروژه‌ها در همان ابتدا تعریف کردند (IPMA، 2019). این تعداد افزایش می یابد زیرا شرکت های بیشتری متوجه می شوند که بدون معیارهای موفقیت تعریف شده برای یک پروژه، ذینفعان اغلب مطمئن نیستند که پروژه ها به طور کامل تکمیل شده اند یا خیر. تعیین اهداف پروژه زود هنگام این چالش ها را حل می کند.

تغییر دیگر افزایش بررسی پروژه در طول پروژه برای اطمینان از اینکه در مسیر درست است.

      • 81 درصد از سازمان ها بودجه را در طول پروژه بررسی می کنند و 83 درصد تغییرات زمان و هزینه را در طول یک پروژه بررسی می کنند (IPMA، 2019). این افزایش می‌یابد، به‌علاوه تعداد دفعات بازبینی‌ها با تطبیق مدیران پروژه با تغییر بودجه، زمان‌بندی و نیازها افزایش می‌یابد.

رویکردهای مدیریت پروژه، مانند سبک های مدیریت پروژه، جنبه مهمی از مدیریت پروژه هستند. آینده مدیریت پروژه به سمت سبک های مدیریت پروژه متنوع تر و ترکیبی تر مانند تراکنش و تحول گرایش دارد، زیرا مدیران پروژه با آنچه برای تیم هایشان بهترین کار می کند، سازگار می شوند.

تیم های مدیریت پروژه

شرکت ها به جای ساختارهای سلسله مراتبی سنتی که بر فرآیندهای پروژه تأثیر می گذارد، به سمت ساختارهای مبتنی بر تیم حرکت می کنند.

      • 31 درصد از سازمان‌ها «بیشتر» یا «تقریباً به‌طور کامل» در تیم‌ها کار می‌کنند و 65 درصد خاطرنشان کردند که در درجه اول سلسله مراتبی هستند اما کارشان در یک محیط تیمی است (Deloitte, 2019). ما می دانیم که همکاری تیمی منجر به موفقیت پروژه می شود، بنابراین انتظار داریم این روند به سمت تیم ها در آینده مدیریت پروژه ادامه یابد.

شرکت ها و سازمان ها اغلب دارای یک تیم یا دفتر مدیریت پروژه هستند که پروژه ها را در کل سازمان هماهنگ می کند. این چیزی است که آمار مدیریت پروژه می گوید.

      • 40 درصد از شرکت ها دارای دفتر مرکزی مدیریت پروژه هستند، اما در دو سال گذشته 30 درصد از شرکت ها این دفتر را حذف کردند (IPMA، 2019).
      • آینده مدیریت پروژه تحت سلطه خواهد بود پروژه‌های خاص و خاص در حالی که شرکت‌ها تلاش می‌کنند از رقابت خود پیشی بگیرند. شرکت ها دفاتر مدیریت پروژه مرکزی خود را به نفع تیم های هدفمند و خاص پروژه پراکنده می کنند، به طوری که 65٪ از شرکت ها اشاره می کنند که از این مدل استفاده می کنند (IPMA، 2019). این به آن‌ها اجازه می‌دهد تا مدیران پروژه را در پروژه‌هایی که به بهترین وجه برای دانش و مهارت‌های خاص آنها مناسب است، مستقر کنند.

مسائل مدیریت پروژه

شناسایی مسائل و چالش های مدیریت پروژه اولین گام در حل فعالانه مشکل است. مدیران پروژه در پروژه های مختلف با چالش های مشابهی مانند مدیریت زمان، مدیریت اولویت و عدم ارتباط مواجه هستند. با نگاهی به آینده مدیریت پروژه، با توجه به این آمار مدیریت پروژه، چالش‌های دیگری وجود دارد که مدیران پروژه باید بتوانند با آن‌ها مقابله کنند.

      • طبق یک مطالعه، تنها 36٪ از شرکت ها معتقدند که سازمان آنها در ایجاد فرهنگ سازگار با پروژه ها و مدیریت پروژه صلاحیت دارد (IPMA، 2019). در نهایت، مدیران پروژه باید سازمان‌های خود را متقاعد کنند که فرهنگ خود را بهبود بخشند و ارزش پروژه‌های خود را با بهتر بودن در کاری که انجام می‌دهند و ارتقاء مهارت‌های خود به اثبات برسانند.

چالش دیگری که تیم های مدیریت پروژه با آن مواجه هستند، نداشتن استراتژی تعریف شده برای استقرار مدیران پروژه در سراسر سازمان و استفاده استراتژیک از مهارت های آنها است.

      • تنها 25 درصد از سازمان ها معتقدند که دفاتر مدیریت پروژه آنها یک “شریک تجاری استراتژیک” است و تنها 32٪ فکر می کنند که به اندازه کافی استراتژی تعریف کرده اند (ولینگتون، 2019). بدون استراتژی، مدیران پروژه چگونه می توانند ارزش خود را ثابت کنند یا نتایج خود را اندازه گیری کنند؟ این یک موضوع مهم مدیریت پروژه در آینده مدیریت پروژه خواهد بود.

شکست پروژه

اگر مشکلات مدیریت پروژه را زودتر متوجه نشدید، می توانند باعث شکست پروژه شوند. این آمار مدیریت پروژه اعتماد به چشم انداز فعلی را نشان نمی دهد، اما سایر روندها در مدیریت پروژه چشم انداز بهتری را در مورد آینده مدیریت پروژه ارائه می دهند.

      • تنها 19 درصد از سازمان ها پروژه ها را به طور منظم با موفقیت انجام می دهند، تنها 30 درصد پروژه ها را در بازه زمانی تعیین شده تکمیل می کنند و تنها 36 درصد آنها را در بودجه های تعیین شده تکمیل می کنند (IPMA، 2019). این اعداد باید به مدیران پروژه انگیزه دهد تا برای آینده مدیریت پروژه پیشرفت کنند.

طبق آمار مدیریت پروژه، اعتماد نقش مهمی در موفقیت پروژه دارد.

      • در پروژه های فناوری اطلاعات، 75 درصد از پاسخ دهندگان در یک نظرسنجی اظهار داشتند که معتقدند پروژه ها اغلب «از همان ابتدا محکوم به فنا هستند» (Geneca، 2017). وقتی مدیران پروژه به پروژه ای اعتقاد ندارند، تیم های آنها نیز باور ندارند.
      • علاوه بر این، 14 درصد از مدیران پروژه اظهار داشتند که برای شروع یک پروژه راحت نیستند (PWC، 2018). هنگام شروع یک پروژه، مدیران پروژه باید از طریق فعالیت هایی مانند تحقیق در مورد نوع پروژه یا ذینفعان، ایجاد یک طرح پروژه از ابتدا تا انتها، یا طوفان فکری با سایر اعضای تیم یا مدیران پروژه، احساس اطمینان کنند.

مدیریت پروژه

مدیریت پروژه فناوری اطلاعات

مدیریت پروژه فناوری اطلاعات چالش ها و روندهای خاص خود را دارد.

        • یک مورد اصلی – تنها 23٪ از پاسخ دهندگان در یک نظرسنجی اظهار داشتند که مدیران پروژه و سهامداران همیشه در مورد تکمیل شدن یک پروژه توافق دارند (Geneca، 2017). یکی از راه های حل این مشکل، تعریف اهداف پروژه در ابتدای پروژه است. جمع آوری و تعریف الزاماتی که منعکس کننده نیازهای کسب و کار یا ذینفعان باشد نیز مهم است.
        • کمتر از 20 درصد از مدیران پروژه موافق هستند که الزامات پروژه فناوری اطلاعات با این نیازها مطابقت دارد (Geneca، 2017). مدیران پروژه فناوری اطلاعات باید اطمینان حاصل کنند که الزامات در ابتدا مشخص است تا آینده مدیریت پروژه شامل توافق بیشتر در مورد زمان تکمیل پروژه ها باشد.

 نوییسنده: امین زیوری

منابع:

  • https://www.geneca.com/why-up-to-75-of-software-projects-will-fail/
  • https://www.pmi.org/-/media/pmi/documents/public/pdf/learning/job-growth-report.pdf
  • https://www.ipma.world/assets/PM-Survey-FullReport-2019-FINAL.pdf
  • https://explore.versionone.com/state-of-agile/13th-annual-state-of-agile-report
  • https://wellingt one.co.uk/wp-content/uploads/2019/11/The-State-of-Project-Management-Report-2019.pdf
  • http://www3.weforum.org/docs/WEF_Future_of_Jobs_2018.pdf
  • https://www2.deloitte.com/content/dam/insights/us/articles/5136_HC-Trends-2019/DI_HC-Trends-2019.pdf
  • https://www.pwc.be/en/documents/20180618-project-success-survey-belgium.pdf

نویسنده: امین زیوری

مقالات پیشنهادی برای مطالعه بیشتر

اکثر مدیران، تلخی پروژة ناموفق را تجربه کرده‌اند. در واقع، در نظرسنجی انجام شده توسط مؤسسه مدیریت پروژه در سال ۲۰۲۱، گزارش شده است که ۱۲ درصد از پروژه‌های سازمان آن‌ها در سال گذشته به‌عنوان شکست تلقی شده‌اند.
اندیشه و عمل به عنوان دو عنصر اساسی در موفقیت سازمان های استراتژی محور مطرح می‌شوند. اندیشه به عنوان مبنایی برای تصمیم‌گیری‌ها و راهبردهای سازمانی و اما عمل به عنوان اجرای این تصمیم‌گیری‌ها و راهبردها اهمیت دارد.
سیستم‌های مدیریت عملکرد به افراد کمک می‌کنند تا به طور پیوسته توسعه یابند - اما بیشتر شرکت‌ها بهترین روش‌ها را به کار نمی‌برند. یک مجموعه از انتخاب‌های طراحی تعریف شده می‌تواند به رهبران کمک کند تا به سمت جلو هدایت شوند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از آخرین اخبار و اطلاعات یسناپارس مطلع شوید!

پیمایش به بالا
به بالای صفحه بردن