جستجو
  • فروشگاه
  • تماس‌با‌ما
  • دمومحصولات
  • سوالات‌متداول
× Send

تصمیم گیری مبتنی بر هوش مصنوعی: آینده هوش تجاری

تصمیم گیری مبتنی بر هوش مصنوعی چیست؟ داده‌ها ستون فقرات کسب و کارها هستند. به ما کمک می‌کند تصمیمات بهتری بگیریم و درباره مشتریان خود اطلاعات بیشتری کسب کنیم. اما با همه این داده‌ها یک مشکل به وجود می‌آید: مغز ما چگونه می‌تواند همه آن‌ها را پردازش کند؟
تصمیم گیری مبتنی بر هوش مصنوعی: آینده هوش تجاری

آنچه در این مقاله میخوانید :

تصمیم گیری مبتنی بر هوش مصنوعی چیست؟ داده‌ها ستون فقرات کسب و کارها هستند. به ما کمک می‌کند تصمیمات بهتری بگیریم و درباره مشتریان خود اطلاعات بیشتری کسب کنیم. اما با همه این داده‌ها یک مشکل به وجود می‌آید: مغز ما چگونه می‌تواند همه آن‌ها را پردازش کند؟

اینجاست که تصمیم گیری مبتنی بر هوش مصنوعی (AI) وارد عمل می‌شود. تصمیم‌گیری هوش مصنوعی جایی است که شرکت‌‌ها از هوش مصنوعی در فرآیندهای خود برای کمک به تصمیم‌گیری سریع‌تر، دقیق‌تر و سازگارتر با استفاده از مجموعه داده‌ها با هوش مصنوعی استفاده می‌کنند. برخلاف انسان‌ها، هوش مصنوعی می‌تواند مجموعه داده‌های بزرگ را در چند ثانیه بدون خطا تجزیه و تحلیل کند و تیم کاری شما را آزاد کند تا روی کارهای دیگر تمرکز کند. ۶۶ درصد از تصمیم‌ گیرندگان می‌‌گویند که کاربردهای هوش مصنوعی، مانند یادگیری ماشین، بینایی کامپیوتر و پردازش زبان طبیعی، اکنون به آن‌ها کمک می‌کند تا سود خود را افزایش دهند و به اهداف خود برسند.

مطالعه بیشتر: کاربردهای هوش تجاری در سازمان

 تصمیم گیری مبتنی بر هوش مصنوعی چیست؟

هوش تجاری
تصمیم ‌گیری مبتنی بر هوش مصنوعی زمانی است که پردازش داده‌ها، از جمله تجزیه و تحلیل روندها و پیشنهاد مسیرهای عمل به طور جزئی یا کامل توسط یک پلت فرم هوش مصنوعی به جای انسان برای تعیین کمیت داده‌‌ها به منظور پیش‌ بینی و تصمیم‌ گیری دقیق ‌تر انجام می‌شود.

در تئوری، با واگذاری داده‌های خود به یک پلتفرم هوش مصنوعی، کارهایی مانند پردازش داده ها، تشخیص روند، تشخیص ناهنجاری و تجزیه و تحلیل پیچیده را می‌توان توسط هوش مصنوعی انجام داد. سپس تصمیم نهایی توسط یک شخص گرفته می‌شود یا کاملاً خودکار می‌شود، مانند:
یک مدل تصمیم گیری که از هوش مصنوعی استفاده می‌کند:
تصمیم گیری هوش مصنوعی
تصمیم گیری مبتنی بر هوش مصنوعی فرآیند را به شدت ساده می‌کند، اما انسان را به طور کامل از بین می‌برد (که همیشه ایده خوبی نیست). به همین دلیل است که فرآیندهایی که انسان و هوش مصنوعی را با هم ترکیب می‌کنند، اکنون شتاب بیشتری می‌گیرند.

بنابراین، اینکه بگوییم تصمیم ‌گیری مبتنی بر هوش مصنوعی می‌تواند برای کسب ‌و کارها انقلابی باشد، دست کم گرفته شده است.

تصمیم ‌گیری مبتنی بر هوش مصنوعی این قدرت را دارد که بازده اقتصادی جهان را افزایش دهد.مک ‌کینزی پیش ‌بینی می‌کند که تا سال ۲۰۳۰، حدود ۷۰ درصد از کسب ‌و کارها حداقل از یک نوع فناوری هوش مصنوعی استفاده خواهند کرد و تقریباً نیمی از شرکت‌‌های بزرگ طیف کاملی از فناوری هوش مصنوعی را در فرآیندهای خود تعبیه کرده‌اند.

برای کسب و کارها، اضافه کردن هوش مصنوعی به جریان کارها مهم‌تر از افزایش سود و درآمد است. گارتنر می‌گوید کسب ‌و کارها در حال حاضر به دلیل حجم انبوهی از داده‌هایی که باید با آن‌ها سروکار داشته باشند، دچار اختلال دیجیتالی شده‌اند و این عامل می‌تواند آن‌ها را تحت تأثیر قرار دهد. اما با کمک هوش مصنوعی، می‌توان همه این داده‌ها را به نتایج ملموس تبدیل کرد، از فروش و بازاریابی گرفته تا برنامه‌ریزی تقاضا و زنجیره تامین.

مطالعه بیشتر: حکمرانی داده در سازمان به چه معناست ؟

 هوش مصنوعی چگونه به تصمیم گیری کمک می‌کند؟

تصمیم گیری مبتنی بر هوش مصنوعی برای کسب‌ و کارها مفید است، زیرا توانایی منحصر به‌ فردی دارد که می‌تواند دائماً کسب و کارها را آموزش دهد. هرچه تصمیمات مبتنی بر داده‌های بیشتری بگیرد، آن‌ها بیشتر یاد می‌گیرند. هوش مصنوعی مدل‌هایی را توسعه می‌دهد که در پیش بینی و طبقه بندی این داده‌ها از طریق آموزش و جمع آوری داده‌ها استفاده می‌شود. سپس می‌توان از همین مدل‌ها بر روی داده‌های زنده در زمان واقعی برای پیش‌بینی، طبقه‌بندی و توصیه‌ها در زمان واقعی استفاده کرد و به کسب و کارها اجازه می‌دهد تصمیمات تجاری بزرگی بگیرند.

انسان‌ها برای تصمیم‌گیری در مواردی مانند اینکه کدام مشتریان را هدف قرار دهند، کدام استراتژی‌های بازاریابی بسیار خطرناک هستند و هزینه‌های عرضه محصول جدید، به جای وابستگی به الگوریتم‌ها، داده‌ها را مطالعه می‌کنند. مشکل سپردن هر تصمیمی به یک انسان این است که ما انسان هستیم! انسان‌ها تصمیماتی می‌گیرند که به همان اندازه تحت تأثیر احساسات، استرس و سوگیری‌های شناختی هستند (بیش از 180 مورد از آنها وجود دارد). به گفته دکتر جیم تیلور، استاد روانشناسی در دانشگاه سانفرانسیسکو، این سوگیری‌های شناختی به سادگی برای تجارت بد هستند.

 آیا هوش مصنوعی می‌تواند تصمیمات هوشمندانه‌تری نسبت به انسان بگیرد؟

داده‌ها زمانی که به درستی جمع آوری و تجزیه و تحلیل شوند می‌توانند بینش عمیق و بی‌نظیری را در مورد هر بخش از یک تجارت به تصمیم گیرندگان بدهند.

مشکلی که شرکت‌های مدرن با آن مواجه هستند این است که در داده‌ها غرق شده و انسان‌ها نمی‌توانند ادامه دهند. کسب‌ و کارها با یک انتخاب روبرو هستند: آیا ما انسان‌ها را مسئول این کار نگه می‌داریم یا اجازه می‌دهیم ماشین‌ها برخی از تصمیم‌گیری‌های مبتنی بر هوش مصنوعی را در دست بگیرند؟

واقعیت این است که انسان‌ها همیشه در تصمیم گیری‌های مبتنی بر هوش مصنوعی محدود می‌شوند. هاروارد بیزینس ریویو می‌گوید این به این دلیل است:

  • انسان ‌ها از همه داده ‌ها استفاده نمی‌کنند: ما برای جمع‌آوری همه جنبه‌های یک مجموعه داده، مانند بینش‌ها، روابط و الگوها تلاش می‌کنیم. انسان‌ها تمایل دارند حجم زیادی از داده‌ها را با خلاصه کردن آن‌ها مدیریت کنند و ما از نظر فیزیکی نمی‌توانیم میلیون‌ها (یا میلیاردها) رکورد را پردازش کنیم. ذهن ما به سادگی تلاش می‌کند تا روابط بین عناصر داده را پیوند دهد، که کلید تصمیم گیری خوبی است.
  • انسان‌ها اجازه می‌دهند سوگیری‌های ما را تحت الشعاع قرار دهد: ما تمایل داریم داده ‌هایی را که فکر می‌کنیم مهم هستند، اولویت بندی کنیم، نه آنچه که داده‌ها واقعاً می‌گویند. این به این دلیل است که انسان‌ها تمایل دارند داده‌ها را خطی بدانند و مغز ما نمی‌تواند مانند هوش مصنوعی کل داده‌ها را پردازش کند. هنگامی که یک تصمیم، مستلزم دانستن شهرها، کد پستی و آدرس هزار مشتری باشد، انسان‌ها ممکن است فقط بتوانند بر اساس یک سطح منطقه‌ای (مثلاً شمال شهر) تصمیم بگیرند، در حالی که تصمیم گیری مبتنی بر هوش مصنوعی می‌تواند به راحتی داده‌های مورد نیاز را جمع‌آوری کرده و یا از بین ببرد.

واقعیت این است که هوش مصنوعی احساساتی ندارد: می‌تواند تصمیم بگیرد و داده‌ها را بدون اجازه دادن به احساسات، تعصب یا خطای انسانی، جمع‌آوری کند. هوش مصنوعی اکنون می‌تواند ما را در همه چیز از بازی‌های ویدیویی گرفته تا تشخیص تصویر و لب خوانی شکست دهد. شاید برایتان جالب باشد که بدانید برخی اکنون پیش‌بینی می‌کنند که تصمیم گیری مبتنی بر هوش مصنوعی تا سال 2060 در همه چیز از انسان‌ها پیشی خواهد گرفت. در چند سال آینده، بسیاری بر این باورند که هوش مصنوعی در کارها بهتر از ما خواهد شد. مانند ترجمه، نوشتن مقاله و حتی رانندگی و انجام جراحی.

مطالعه بیشتر:نقش هوش مصنوعی در مدیریت منابع انسانی

 آیا هوش مصنوعی نیاز به تصمیم گیری انسانی را برطرف می‌کند؟

هوش مصنوعی
اینکه هوش مصنوعی می‌تواند داده‌ها را سریع‌تر از انسان جمع‌آوری کند و راحت‌تر آن‌ها را تجزیه و تحلیل کند، به این معنا نیست که واگذار کردن همه چیز به ماشین‌ها یک حرکت تجاری هوشمندانه است. در واقعیت، شرکت‌های موفق همیشه به نیروی انسانی نیاز دارند.

به عنوان مثال تصور کنید که انباری را اداره می‌کنید و فرآیند تصمیم‌گیری مبتنی بر هوش مصنوعی به شما می‌گوید که با کاهش مقدار موجودی شما، شرکت می‌تواند در هزینه‌های ذخیره‌سازی صرفه‌جویی کند. روی کاغذ، این تصمیم گیری کاملا منطقی است. اما برای رهبر تیمی که می‌داند موجودی اضافی به شرکت اجازه می‌دهد تا سفارشات شرکت را بدون به خطر انداختن زنجیره تامین خود انجام دهد و مشتریان را با ارسال سریع راضی نگه دارد  هزینه ذخیره‌سازی اضافی ارزشش را دارد.

این نوع تصمیم گیری با مثال قبلی که در آن AI در کنترل است متفاوت است. در اینجا، قضاوت انسان بر تصمیمی که توسط هوش مصنوعی گرفته شده است، غلبه می‌کند:
یک مدل تصمیم گیری که ترکیبی از قدرت هوش مصنوعی و قضاوت انسان است:

ترکیبی از قدرت هوش مصنوعی و قضاوت انسان

و هنوز جایی برای این نوع تصمیم گیری در مشاغل مدرن وجود دارد.

 آیا برای بهره گیری از تصمیم گیری هوش مصنوعی آماده اید؟

به لطف تصمیم گیری مبتنی بر هوش مصنوعی، صاحبان مشاغل اکنون می‌توانند دو مشکل را همزمان حل کنند. مجموعه داده‌های انبوه را می‌توان فوراً تجزیه و تحلیل کرد و سوگیری‌های شناختی را به طور کامل از فرآیند حذف کرد تا هر تصمیمی با استفاده از حقایق دشوار گرفته شود. تنها خطری که اکنون برای صاحبان مشاغل وجود دارد این است که از فناوری هوش مصنوعی استفاده نکنند.

مقالات پیشنهادی برای مطالعه بیشتر

داشبورد مدیریتی، معیارها و اطلاعات کلیدی را به صورت گرافیکی و قابل فهم نمایش می‌دهد. مدیران می‌توانند با استفاده از این داشبورد، به سرعت تصمیمات تاکتیکی و استراتژیک را بر اساس اطلاعات قابل اعتماد بگیرند.
آینده هوش مصنوعی (AI) امروزه به یک جنبه مهم تبدیل شده است. همین یک دهه پیش، فناوری هوش مصنوعی چیزی خارج از داستان علمی تخیلی به نظر می‌رسید. امروزه بدون اینکه متوجه باشیم از آن در زندگی روزمره استفاده می‌کنیم از تحقیقات هوشی گرفته تا تشخیص چهره و تشخیص گفتار و اتوماسیون. هوش مصنوعی و یادگیری ماشین (M.L.) روش‌های محاسباتی سنتی را در اختیار گرفته ‌اند و تعداد صنایع را که عملیات روزانه خود را انجام می‌دهند تغییر داده است. از تحقیق و تولید گرفته تا نوسازی جریان‌های مالی و مراقبت‌های بهداشتی. هوش مصنوعی پیشرو همه چیز را در مدت زمان نسبتاً کوتاهی تغییر داده است. بنابراین، آینده هوش مصنوعی چیست؟
این سوال که هوش تجاری در فناوری اطلاعات چگونه جهت رشد و بهره وری استفاده می‌شود به عنوان یک سوال مهم امروزه مطرح است. سازمان‌ها حجم زیادی از داده‌ها را نگهداری و تجزیه و تحلیل می‌کنند. بخش‌های فناوری اطلاعات به سرعت در حال پر شدن از درخواست‌های گزارش دهی، آموزش و پشتیبانی کاربران هستند. ابتکارات هوش تجاری (BI) کلید کاهش حجم گزارش‌دهی موقت تحلیلگران، کاهش زمان پشتیبانی میز کار و افزایش امنیت داده‌های سازمان است. هوش تجاری فرآیند ذخیره سازی، دسترسی، تجزیه و تحلیل و تجسم داده‌ها برای اتخاذ تصمیمات تجاری بهتر است. BI و فناوری اطلاعات با مدیریت اطلاعات و داده‌ها سروکار دارند. هوش تجاری سلف سرویس به IT امکان می‌دهد به جای واکنش به هر درخواست گزارش و تماس پشتیبانی، فعال‌تر باشد و بر نظارت تمرکز کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از آخرین اخبار و اطلاعات یسناپارس مطلع شوید!

پیمایش به بالا
به بالای صفحه بردن