جستجو
  • فروشگاه
  • تماس‌با‌ما
  • دمومحصولات
  • سوالات‌متداول
× Send

چگونه تصمیم گیری داده محور به شرکت‌ها مزیت رقابتی می‌دهد؟

تصمیم گیری داده محور چیست؟ بهترین ایده‌ها، پس از تجزیه و تحلیل دقیق داده‌ها به دست می‌آید و در این زمان می‌توان به سؤالات کلیدی که در شرکت شما ایجاد می‌شود پاسخ دهید. چه یک کسب و کار کوچک را اداره کنید یا بخشی از یک شرکت بزرگ، داده‌ها قلب سازمان شما هستند. شرکت‌ها برای تصمیم گیری داده محور به داده‌ها مهم تکیه می‌کنند و در ازای آن انتظار عملکرد مالی بهتری دارند. بنابراین وقتی ابزارهای بهتری را پیاده سازی می‌کنند و می‌دانند چگونه داده‌های خود را به درستی سازماندهی کنند، مزیت رقابتی به دست می‌آورند.
چگونه تصمیم گیری داده محور به شرکت‌ها مزیت رقابتی می‌دهد؟

آنچه در این مقاله میخوانید :

تصمیم گیری داده محور چیست؟ بهترین ایده‌ها، پس از تجزیه و تحلیل دقیق داده‌ها به دست می‌آید و در این زمان می‌توان به سؤالات کلیدی که در شرکت شما ایجاد می‌شود پاسخ دهید. چه یک کسب و کار کوچک را اداره کنید یا بخشی از یک شرکت بزرگ، داده‌ها قلب سازمان شما هستند. شرکت‌ها برای تصمیم گیری داده محور به داده‌ها مهم تکیه می‌کنند و در ازای آن انتظار عملکرد مالی بهتری دارند. بنابراین وقتی ابزارهای بهتری را پیاده سازی می‌کنند و می‌دانند چگونه داده‌های خود را به درستی سازماندهی کنند، مزیت رقابتی به دست می‌آورند.

تصمیم گیری داده محور اساساً رویکردی برای شرکت‌ها است تا تصمیمات ارزشمندی برای رشد شرکت خود برای بقا در عصر حاضر بگیرند. این سوال پیش می‌آید که یک داده را به چه شکلی می‌توان تحلیل کرد؟ داده‌ها می‌توانند کمی یا کیفی باشند، داده‌های کمی به صورت اعداد هستند، در حالی که داده‌های کیفی را نمی‌توان کمی سازی کرد. داده‌های کمی و کیفی هر دو برای توسعه سازمان شما و برای توانایی تصمیم گیری عاقلانه تجاری بسیار مهم هستند. به همین دلیل است که امروزه شرکت‌ها تصمیم‌گیری مبتنی بر داده‌ها را انتخاب می‌کنند. زیرا این بهترین راه کار برای کسب مزیت رقابتی است.

مطالعه بیشتر: بررسی نحوه کارکرد و مزایا حکمرانی داده

 تصمیم گیری داده محور چیست؟

حکمرانی داده

تصمیم ‌گیری داده محور (گاهی اوقات به اختصار DDDMخوانده می‌شود) فرآیند استفاده از داده‌ها برای اطلاع‌رسانی به تصمیم‌گیری شما و اعتبار بخشیدن به یک دوره اقدام قبل از تعهد به آن است.

در تجارت، این نوع تصمیم گیری به اشکال مختلف دیده می‌شود. به عنوان مثال، یک شرکت ممکن است:

  • پاسخ‌های نظرسنجی برای شناسایی محصولات، خدمات و ویژگی‌هایی که مشتریان آن‌ها دوست دارند جمع آوری کند.
  • انجام تست کاربر برای مشاهده اینکه مشتریان چگونه تمایل دارند از محصول یا خدمات استفاده کنند و مشکلات احتمالی که باید قبل از انتشار کامل حل شوند را شناسایی کند.
  • راه اندازی یک محصول یا خدمات جدید در یک بازار آزمایشی و درک نحوه عملکرد یک محصول در بازار
  • تغییرات در داده‌های جمعیتی را برای تعیین فرصت‌ها یا تهدیدات تجاری تجزیه و تحلیل کنید.

اینکه دقیقاً چگونه می‌توان داده‌ها را در فرآیند تصمیم‌گیری گنجاند، به عوامل متعددی مانند اهداف تجاری شما و انواع و کیفیت داده‌هایی که به آن‌ها دسترسی دارید بستگی دارد.

جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل داده‌ها مدت‌هاست که نقش مهمی در شرکت‌ها و سازمان‌های سطح سازمانی داشته است. اما از آنجایی که بشریت روزانه بیش از 5/2 کوئینتیلیون بایت داده تولید می‌کند، جمع‌آوری، تجزیه و تحلیل و تفسیر داده‌ها به بینش‌های واقعی و عملی برای کسب‌وکارها در هر اندازه‌ هرگز آسان‌ نبوده است. اگرچه تصمیم‌گیری داده محور قرن‌ها به یک شکل در تجارت وجود داشته است، اما واقعاً یک پدیده مدرن می‌باشد.

مطالعه بیشتر: داده کاوی به چه معناست ؟

 مزایای تصمیم گیری داده محور

داده کاوی

1.تصمیمات مطمئن‌تری خواهید گرفت

هنگامی که شروع به جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل داده‌ها می‌کنید، احتمالاً متوجه می‌شوید که گرفتن یک تصمیم مطمئن در مورد تقریباً هر چالش تجاری آسان‌تر است.

2.شما فعال‌تر خواهید شد

این امکان وجود دارد که یک فرآیند تصمیم گیری داده محور ابتدا دارای ویژگی واکنشی باشد. داده‌ها داستانی را بیان می‌کنند و پاسخگویی به آن به شما و شرکت بستگی دارد.

3.درک صرفه جویی در هزینه

از دیگر مزایای تصمیم گیری داده محور صرفه جویی در هزینه است. دلایل زیادی وجود دارد که یک شرکت ممکن است برای سرمایه گذاری در یک برنامه، کلان داده انتخاب کند و هدفش این باشد که بیشتر فرآیندهای خود را مبتنی بر داده بنا نهد. بر اساس نظرسنجی اخیر از 1000 مدیر فورچونکه توسط NewVantage Partners برای هاروارد بیزینس ریویو انجام شد، این پروژه‌ها از نظر میزان موفقیت متفاوت هستند.

یکی از تأثیرگذارترین برنامه ها، طبق این نظرسنجی، استفاده از داده‌ها برای کاهش هزینه‌ها است. از بین سازمان‌هایی که پروژه‌های طراحی شده برای کاهش هزینه‌ها را آغاز نموده اند، بیش از 49 درصد آنها ارزش پروژه‌های خود را مشاهده کردند.

مطالعه بیشتر: راهکارهای مدیریت سرور در سازمان‌های داده محور

4.بهبود کیفیت داده

سازمان‌های داده محور

رندی بین، مدیرعامل و شریک مدیریت شرکت مشاوره NewVantage Partners، هنگام اعلام نتایج این نظرسنجی گفت: «کلان داده‌ها در حال حاضر برای بهبود کارایی عملیاتی استفاده می‌شود. “و توانایی تصمیم گیری آگاهانه بر اساس آخرین اطلاعات به روز به سرعت در حال تبدیل شدن به یک هنجار اصلی هستند.”

در گذشته جمع‌آوری داده‌ها پرمشغله‌ترین کار برای کارکنان محسوب می‌شد، اما اکنون با کمک منابع مختلف در شرکت، به راحتی می‌توان به داده‌ها دسترسی داشت. در نتیجه، تصمیم گیری داده محور به بهبود کیفیت داده کمک می‌کند. به عبارتی دیگر هنگام جمع آوری داده ها، داده‌های خود را نیز بهبود می‌بخشید. نحوه کار آن چگونه است؟

1.برنامه ریزی

اولین قدم این است که برنامه ریزی کنید. به چه چیزی فکر می‌کنید و چه می‌خواهید. راه بهتر این است که طرحی از مراحل خود برای تصمیم گیری تهیه کنید.

2.تعریف هدف

اول از همه، شما باید اهداف خود را مشخص کنید. چرا به داده نیاز دارید؟ و چه نوع داده‌ای نیاز دارید؟ این به شما کمک می‌کند تا داده‌های مرتبط را جمع آوری کنید و بر تصمیم گیری داده محور شما کمک کند.

3.داده‌های مربوطه را جمع آوری کنید

پس از تعیین هدف خود، به داده‌های مرتبط نیاز دارید. جمع آوری داده‌ها را با مشاهده، مصاحبه و با کمک بخش فناوری اطلاعات خود شروع کنید.

4.داده‌ها را تجزیه و تحلیل کنید

اکنون به متخصصانی نیاز دارید که اطلاعات شما را به طور کامل تجزیه و تحلیل کنند. هرچه داده‌ها پیچیده‌تر باشند، به افراد ماهرتری نیاز خواهید داشت.

5.عمل کنید

اکنون زمان تبدیل بینش به اقدامات است. تصمیمات مبتنی بر شواهد بگیرید و با خوشحالی شاهد رشد شرکت خود باشید.

مقالات پیشنهادی برای مطالعه بیشتر

بهینه سازی عملکرد پایگاه داده به مدیران پایگاه داده اجازه می‌دهد تا منابع سیستم را برای بهبود عملکرد پایدار افزایش دهند. پایگاه داده‌ها هسته اصلی هر برنامه تجاری هستند و وظیفه جمع آوری، ذخیره و بازیابی حجم زیادی از داده‌ها را بر عهده دارند. این مجموعه متمرکز از داده‌ها برای عملیات سازمان حیاتی است، زیرا اطلاعات ضروری را انتقال داده و فرآیندهای مهم تجاری را تسهیل می‌کند. به همین دلیل، مکان یابی مشکلات پایگاه داده و حل به موقع آن‌ها برای بهبود عملکرد پایگاه داده، اطمینان حاصل می‌کند که پایگاه داده‌های شما در اوج کارایی کار می‌کنند و اختلالات تجاری به حداقل می‌رسد.
روند علم داده(data sience trend) با ظهور فناوری‌های جدید به چه سمتی است؟ فناوری‌های جدید باعث بهره وری بیشتر شرکت‌ها و بهبود بازده سرمایه گذاری آن‌ها می‌شود. روندهای امروزی شامل تجزیه و تحلیل داده، هوش مصنوعی، کلان داده و علم داده است. سازمان ‌های تجاری مدل ‌های مبتنی بر داده را برای ساده‌سازی فرآیندهای خود و تصمیم‌گیری بر اساس بینش‌های حاصل از تجزیه و تحلیل داده‌ها اتخاذ می‌کنند.
مشاهده پذیری داده‌ها بر مدیریت سلامت داده‌های شما تمرکز دارد، که بسیار بیشتر از نظارت بر آن است. سازمان‌ها برای عملیات‌های روزمره و تصمیم‌گیری به داده‌های خود بسیار وابسته‌تر شده‌اند و اطمینان از جریان به موقع و با کیفیت داده‌ها بسیار مهم است و از آنجایی که داده‌های بیشتری در یک سازمان جابجا می‌شود، اغلب برای تجزیه و تحلیل، گذرگاه انتقال داده شاهراه اصلی داده‌های شما هستند. مشاهده پذیری داده‌ها به شما کمک می‌کند تا مطمئن شوید که یک جریان قابل اعتماد و موثر داده دارید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از آخرین اخبار و اطلاعات یسناپارس مطلع شوید!

پیمایش به بالا
به بالای صفحه بردن