جستجو
  • فروشگاه
  • تماس‌با‌ما
  • دمومحصولات
  • سوالات‌متداول
× Send

ویژگی‌های نرم‌افزار استراتژیک برتر

مدیریت استراتژیک سازمان‌ها را به سوی تحقق چشم‌انداز و اهدافشان هدایت می‌کند. با این توصیف برای اینکه سازمانی قادر باشد منابع، امکانات، توان و استعدادهای خود را به طور شایسته‌ای به کار بگیرد، بهترین راهکار استقرار نظام این نظام خواهد بود.
ویژگی‌های نرم‌افزار استراتژیک برتر

آنچه در این مقاله میخوانید :

معرفی

ویدئو معرفی نرم افزار مدیریت استراتژیک تسما

 نرم افزار مدیریت استراتژیک تسما

مدیریت استراتژیک سازمان‌ها را به سوی تحقق چشم‌انداز و اهدافشان هدایت می‌کند. با این توصیف برای اینکه سازمانی قادر باشد منابع، امکانات، توان و استعدادهای خود را به طور شایسته‌ای به کار بگیرد، بهترین راهکار استقرار نظام این نظام خواهد بود. سیستم مدیریت استراتژیک به طور فراگیر ارتباط بالاترین و پایین‌ترین سطوح سازمانی را برقرار می‌کند و در این میان به طور مؤثری انحرافات و عارضه‌هایی که موجب می‌شود سازمان از مسیر پیش‌بینی شده خارج شود را شناسایی می‌کند.

نرم‌افزار مدیریت استراتژیک تسما ابزاری در اختیار مدیران قرار خواهد داد که پس از تعریف اهداف، استراتژی‌ها و برنامه‌های عملیاتی خود در یک دوره زمانی معین، امکان پایش میزان پیشرفت برنامه‌ها، میزان تحقق اهداف پیش‌بینی شده و نتایج و دستاوردهای حاصله فراهم گردد.

به عبارت دیگر در این نرم افزار ابتدا مدیران ارشد اهداف و انتظارات خود در دوره زمانی معینی را اعلام می‌نمایند سپس لایه‌های مدیریتی و اجرایی پایین‌تر سازمان، برنامه‌ها، فعالیت‌ها و منابع مورد نیاز جهت تحقق اهداف مورد انتظار را برنامه‌ریزی می‌نماید. پس از آن با ثبت داده‌ها و مستندات و گزارشات اجرای فعالیت‌ها توسط مجریان تعیین شده، امکان پایش وضعیت برنامه‌های عملیاتی (پروژه‌ها) و میزان تحقق اهداف فراهم خواهد شد.

علاوه بر این توسط  نرم‌افزار مدیریت استراتژیک تسما، مدیران قادر خواهئد بود بودجه مورد نیاز تحقق اهداف را به درستی برآورد نموده و بر وضعیت هزینه‌های انجام شده  در برنامه‌های  عملیاتی و پروژه‌های سازمان نظارت داشته باشند. این نرم‌افزار بدون هیچ‌گونه محدودیتی امکان عملیاتی نمودن کلیه برنامه‌های استراتژیک تدوین شده با مدل‌های علمی و مرسوم را دارد. با استقرار این نرم‌افزار امکان کنترل کامل پروژه‌های سازمانی فراهم شده و از اتلاف منابع و زمان به طور چشم‌گیری پیش‌گیری خواهد شد.

موجودیت هر سازمانی باید توجیه عقلانی داشته باشد. هر سازمانی برای رفع نیازهای مشخصی ایجاد می‌شود و کلیه فعالیتها و فرایندهایش نیز برای تحقق این هدف، سازماندهی و جهت گیری می‌شود. بنابراین، معیار مطلوبیت انجام کارها با میزان تحقق اهداف مرتبط است. برای این که اهداف تحقق یابند، سازمان باید الگوهای رفتاری و برنامه‌های درازمدت طرح و تنظیم کند. یکی از وظایف اصلی مدیران ارشد، انتخاب استراتژی و طرح و اجرای برنامه‌های استراتژیک برای سازمان است. در این مطلب برای درک بهتر شما از نرم افزار مدیریت استراتژیک، نخست مفهوم مدیریت استراتژیک و سپس استقرار این نظام را تبیین می‌نماییم.

مطالعه بیشتر: راههای تعیین شاخص‌های استراتژیک

 مدیریت استراتژیک چیست

مدیریت استراتژیک چیست

پیش از آنکه برای شما تبیین سازیم که مدیریت استراتژیک چیست باید بگوییم که خود لغت استراتژی به چه معناست. استراتژی (از لغت یونانی استرتگوس) در مفهوم اصلی آن، یک اصطلاح نظامی برای توصیف هنر فرماندهان نظامی می‌باشد. از این منظر استراتژی به نقشه فرماندهان جهت چیدمان و مانور نظامی با هدف شکست ارتش دشمن اطلاق می‌گردد.

یک استراتژی خوب باید در ابتدا طراحی و سپس اجرا و ارزیابی گردد. مدیریت استراتژیک نیز به معنی فرایند، طرح، اجرا و کنترل استراتژی جهت تحقق اهداف سازمان می‌باشد. باید توجه داشته باشید که این مفهوم به عنوان وظیفه بسیار مهم مدیران ارشد سازمان شناخته می‌شود. دیوید مدیریت استراتژی را این گونه تعریف کرده است که آن عبارت است از هنر و علم تدوین، اجرا و ارزیابی تصمیمات همه جانبه به منظور توانمندسازی سازمان در دستیابی به اهداف اساسی موردنظر.

تحقق اهدافی که سازمان در استقرار نظام مدیریت استراتژیک به دنبال آن است، تا حد بسیار زیادی وابسته به انتخاب نرم افزار مناسب و منعطف است که به کمک آن بتواند هر یک از فرایندهای اصلی و فرعی این سیستم را مکانیزه نماید.

مطالعه بیشتر: راهنمای مقدماتی تدوین برنامه استراتژیک 

 استقرار نظام مدیریت استراتژیک

نظام مدیریت استراتژیک

آشنایی با نحوه استقرار نظام مدیریت استراتژیک در بحث نرم افزار مربوط به آن اهمیت می‌یابد. مراحل استقرار این نظام بدین شرح می‌باشد:

فاز اول) شناخت سازمان و سازمان دهی تیم پروژه

در اولین فاز از استقرار این نظام، یعنی شناخت سازمان و سازمان دهی تیم پروژه، که یکی از مباحث مهم در بحث راه اندازی نرم افزار مدیریت استراتژیک نیز می‌باشد مراحلی چون شناخت وضعیت موجود، شناسایی عوامل داخلی و خارجی موثر بر عملکرد سازمان و همچنین تشکیل کمیته راهبری برنامه ریزی استراتژیک، در دستور کار قرار می‌گیرد.

مطالعه بیشتر: مدیریت عملکرد سازمانی چیست ؟

فاز دوم) طراحی مدل مدیریت استراتژیک

یکی از اشتباهات متداول در استقرار نظام مدیریت استراتژیک سازمان‌ها انتخاب و استفاده مستقیم از مدل‌های تجویزی متداول می‌باشد. تجارب تیم مشاوره یسنا پارس گواه این است که می‌بایست قبل از انتخاب مدل، نیازها و اولویت‌های مدیران سازمان و شرایط محیطی حاکم به دوره زمانی تدوین این نظام مورد توجه قرار گیرد تا مدل انتخابی یا مدل طراحی شده حداکثر انطباق با شرایط سازمان داشته باشد. این فاز استقرار نظام مدیریت استراتژیک، که طراحی مدل استراتژیک نام دارد، مرحله‌ای حیاتی در راستای راه اندازی نرم افزار مدیریت استراتژیک می‌باشد.

فاز سوم) تدوین برنامه استراتژیک

اقدامات برنامه ریزی استراتژیک بر مبنای مدل بومی مدیریت استراتژیک تدوین شده و افق زمانی برنامه با همکاری تیم مشاور و کمیته راهبری پروژه در این فاز انجام می‌شود. کلیدی‌ترین وجه این فاز مشارکت مدیران ارشد در مراحل تدوین برنامه استراتژیک و اعمال نقطه نظرات آنها می‌باشد. در این فاز از استقرار نظام مدیریت عملکرد استراتژیک، تدوین برنامه استراتژیک، انجام می‌شود.

فاز چهارم) جاری سازی استراتژی‌های تدوین شده

جاری سازی استراتژی‌های تدوین شده، فرایندی پویا، تکرار شونده و پیچیده است که با هدف تحقق اهداف استراتژیک و تبدیل برنامه‌های استراتژیک به واقعیت‌های ملموس، انجام می‌گیرد. فرایندی که متأثر از مجموعه تصمیمات و اقدامات مدیران و کارکنان است.

این الگوهای تصمیم گیری هستند که در مرکز فرایندهای موفق استراتژی قرار دارند، نه فهرست کردن کارهای ضروری که بطور معمول و روتین انجام می‌شود. بنابراین می‌بایست برای بهبود سرعت و دقت اجرا، انرژی سازمان را به جای درخواست از افراد برای ساختن برنامه‌های عملیاتی، روی کمک به آنها برای گرفتن تصمیماتی بهتر متمرکز کرد. از این رو برخورداری از الگویی مناسب جهت جاری سازی استراتژی که با رویکردی جامع و هدایت گر، مدیران سازمان را در راستای پیاده سازی صحیح استراتژی‌ها یاری رساند، امری ضروری است.

استقرار نظام مدیریت استراتژیک

در فاز چهارم استقرار این نظام، پس از تدوین نقشه راه اجرای استراتژی ها، سازماندهی و آموزش عوامل اجرایی و نظارتی انجام شده و سپس در بستر نرم افزار مدیریت استراتژیک پایش وضعیت اجرای برنامه‌های عملیاتی و اندازه گیری شاخص‌های استراتژیک در انطباق با اهداف پیش بینی شده در مقاطع زمانی تعیین شده انجام شده و بر اساس نتایج پایش و ارزیابی انجام شده تغییرات استراتژیها، سیاست ها، اولویت‌ها و برنامه‌ها اعمال می‌گردند. و در نهایت فرایند استقرار نظام مدیریت استراتژیک سازمان که موضوع اصلی در بحث راه اندازی نرم افزار آن است، بطور کامل صورت می‌پذیرد.

مطالعه بیشتر: مدیریت عملکرد کارکنان به چه معناست ؟

 نرم افزار مدیریت استراتژیک

نرم افزار مدیریت استراتژیک

نرم افزار مدیریت استراتژیک در واقع حلقه اتصالی است که موجبات پیوند داشبورد مدیریتی و مدیریت استراتژیک را، برقرار می‌سازد. این نرم افزار با تنظیم افق زمانی برنامه استراتژیک می‌تواند درخت اهداف سازمانی را تعریف نموده و کلیه برنامه‌های عملیاتی (پروژه ها) سازمان را به اهداف سازمانی ارتباط دهد. سپس هر یک از مجریان فعالیت‌های اجرایی می‌توانند پس از ورود به سامانه و بر اساس تنظیمات اعمال شده، فعالیت‌های قابل انجام خود را مشاهده نموده و وضعیت پیشرفت اجرای آن، گزارشات و مستندات اجرایی تهیه شده را در دوره‌های زمانی تعیین شده یا به طور مستمر ثبت نمایند.

هر یک از مجریان برنامه‌های عملیاتی (مدیران پروژه امکان مشاهده و یا ویرایش وضعیت پیشرفت برنامه (پروژه)، به ازای فعالیت‌هایی که بین مجریان فعالیت تقسیم شده را دارند و بر اساس تنظیم سطوح دسترسی به اطلاعات، قادر خواهند بود وضعیت پیشرفت اجرای برنامه‌های عملیاتی را در قالب گزارشات تحلیلی و تجمیعی حاوی جداول و نمودارهای گرافیکی دریافت نمایند.

گزارشات نرم افزار به صورت فایل با فرمت‌های xls،doc ، pdf قابل ذخیره سازی می‌باشند. با استقرار نرم افزار مدیریت استراتژیک تسما بر اجرای برنامه‌های عملیاتی در زمان بندی مقرر نظارت کامل شده و با دریافت اطلاعات برخط از سامانه، مشکلات، نواقص، محدودیت‌ها و نقاط قوت و ضعف برنامه‌های عملیاتی (پروژه ها) احصاء گردیده و راهکارهای بهبود اصلاحی، در زمان مناسب پیش بینی و اجرا می‌شود. در این صورت با کنترل کامل پروژه‌های سازمانی، از اتلاف منابع و زمان به طور چشمگیری پیشگیری خواهد شد.

مطالعه بیشتر: ضرورت استقرار نظام ارزیابی عملکرد کارکنان

                                                           

مقالات پیشنهادی برای مطالعه بیشتر

اندیشه و عمل به عنوان دو عنصر اساسی در موفقیت سازمان های استراتژی محور مطرح می‌شوند. اندیشه به عنوان مبنایی برای تصمیم‌گیری‌ها و راهبردهای سازمانی و اما عمل به عنوان اجرای این تصمیم‌گیری‌ها و راهبردها اهمیت دارد.
استراتژی به عنوان یکی از اصول اصلی مدیریت و برنامه‌ریزی در هر سازمانی اهمیت بسیار زیادی دارد. اما متاسفانه، در بسیاری از موارد، استراتژی‌ها نتوانسته‌اند به دلایل مختلف به اهداف مورد نظر دست یابند و شکست خورده‌اند. این مقاله با بررسی عواملی که می‌توانند منجر به شکست استراتژی‌ها شوند، به دنبال دیدگاه‌های جدید و راهکارهایی برای پیشگیری از این اتفاقات غیرمطلوب می‌باشد.
چگونه می‌توان موانع رایج اجرای استراتژی را پشت سر گذاشت و استراتژی خود را به عمل تبدیل کرد؟ اجرای استراتژی فرایندی است که باهدف دستیابی به اهداف و مقاصد سازمانی، برنامه‌های استراتژیک را به عمل می‌اندازد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از آخرین اخبار و اطلاعات یسناپارس مطلع شوید!

پیمایش به بالا
به بالای صفحه بردن